تبلیغات
موسسه طب سنتی حکیم رازی - طب مکمل، تعریف و تاریخچه
موسسه طب سنتی حکیم رازی
حکیمی که درمان را با غذا شروع نکند کمر به قتل شما بسته است، حکیم رازی
یکشنبه 10 خرداد 1394 :: نویسنده : دبیر انجمن

طب مکمل چیست؟ تعریف طب سنتی چیست؟

تاریخچه طب سنتی و تقسیم بندی این علم

جزوه آموزشی  طب سنتی

 

 طب مکمل چیست؟

طبی که به موازات پزشکی رایج در محدوده رشته های درمانی است و حدود 90 رشته را شامل می شود که به تایید سازمان بهداشت جهانی هم رسیده است از قبیل طب سوزنی، ماساژ درمانی، گیاه درمانی، هومیوپاتی، یوگا، غذا درمانی، آب درمانی، دعا درمانی، هنر درمانی، خواب درمانی و خنده درمانی.

طب مکمل یا طب جایگزین که عموما کلی نگر هستند  به روش های تشخیصی و درمانی  گفته می شود که با تفکر حاکم بر سیستم های رایج ، تفاوت کلی دارد و مطابق با باورها و تجربیات و فرهنگ های مختلف ملل می باشد.

در سال 1991 میلادی، سازمان بهداشت جهانی طب سنتی ایران را به همراه طب سوزنی چینی و هومیوپاتی و ماساژ درمانی را بعنوان درمانگر بیناری ها و اختلالات و مشکلات به رسمیت شناختند.

علت اصلی این موضوع ، بن بست های علم طب جدید است که مهمترین آنها ، مقاوم شدن باکتری ها و ویروس ها بدنبال مصرف پی در پی و بی رویه ی داروهای شیمیایی و عوارض جانبی بسیاری از داروها که از خود بیماری نیز خطرناکتر هستند اعلام شده است. برای مثال بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی: سالانه یک و نیم میلیون نفر در بیمارستان های آمریکا را مبتلایان به عوارض جانبی حاصل از مصرف داروهای شیمیایی تشکیل می دهد یعنی سموم مخفی مردم را به سرعت به پرتگاه فنا می کشاند. (طب ایرانی، دکتر دریایی، ص 10 و 11)

 

تاریخچه طب سنتی:

در خصوص تاریخچه طب سنتی در ایران نظرات و دیدگاه های مختلفی وجود دارد و نیازمند تحقیق و تفحص مفصل و جداگانه ای است اما آنچه همه کتب و شواهد اشاره کرده اند، اولی نقش دانشگاه جندی شاپور مربوط به دوران بسیار قدیم یعنی آریایی ها می باشد که از طب روم و یونان توسط اسیران مستقر در آن استفاده می شد و موجب تمایل پادشاهان ساسانی به این شهر گردید.

و دومی هم در قرن چهارم هجری نقش ابن سینا (زاده  359 بخارا ـ درگذشت 416 همدان ) در بیشتر علوم زمان خود علی الخصوص پزشکی است که وی ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته‌است که شمار زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه است. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم وی را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می‌داند همچنین وی او را مشهورترین دانشمند دیار ایران می‌داند که یکی از معروف‌ترین‌ها در همهٔ زمان‌ها و مکان‌ها و نژادها است.

کتاب قانون در طب ابن سینا در زمینه علوم پزشکی حدود 700 سال در دانشگاه ها و مراکز  علمی اروپا بعنوان معتبرترین و ارزشمندترین کتاب پزشکی تدریس شده است.

 

تعریف طب سنتی ایران

برای آشنائی بیشتر با مفهوم کلی و ویژگیهای مکتب طب ایرانی، لازم است نخست با تعریف طب مکمل آشنا شویم.
طب مکمل Complementary and Alternative Medicine (CAM) :
طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی ،به مجموعه ای از روشهای تشخیصی و درمانی گفته می شود که با تفکر حاکم بر سیستم های بهداشتی رایج تفاوت کلی دارد.
اغلب این روش ها تاریخچه بسیار طولانی و حتی چند هزار ساله دارند که نیاکان انسان ها بر اساس دریافت ها،باورها و تجربیات هر فرهنگی به آن دست یافته اند.
علل گرایش به طب های مکمل را می توان در موارد زیر جستجو کرد: ü کل نگری ü توجه به روش زندگیü معنویتü درمان ریشه ای بیماریü عوارض درمان های رایجü هزینه و دسترسیü رابطه متقابل پزشک و بیمار
بیش از ده ها نوع مکتب درمانی به عنوان طب مکمل در کشورهای مختلف جهان شناخته شده و درحال انجام و بررسی هستند از جمله طب سوزنی،هامیوپاتی، آیورودا، رایحه درمانی ..........و از معروفترین و مهم ترین آنها میتوان به طب سنتی ایران(طب یونانی) اشاره کرد.
مکتب طب ایرانی مانند هر مکتب و مجموعه ای،دارای فلسفه و دیدگاه های خاص خود بوده و برای بیان آنها از مجموعه ای از لغات و اصطلاحات بهره می برد که باید برای فهم کامل جزئیات آن،لغات و اصطلاحات عیناً آموخته و بکار گرفته شوند که در اینصورت در هردو حیطه حفظ سلامتی و درمان بیماریها می توان موفق عمل نمود.

 

تعریف طب

از دیدگاه ابن سینا طب علمی است که بواسطه آن احوال بدن انسان شناخته می شود از جهت آنچه که موجب سلامتی و بیماریِ آن است تا صحت و سلامتی موجود را حفظ کند و در صورت از دست رفتن سلامتی،آن را به بدن برگرداند.
در کتاب هدایة المتعلمین تألیف ابوبکر ربیع ابن احمد اخوینی از اطبای بزرگ قرن چهارم طب اینگونه تعریف شده است:
بجشکی(پزشکی) پیشه ای بود که تندرستی آدمیان را نگه دارد و جون رفته باشد باز آرداز روی علم و عمل.
نکته مهم در این تعریف ها این است که هدف پزشکی و وظیفه پزشک را حفظ تندرستی انسان دانسته ودرمان را در اولویت بعدی قرار داده است و این دیدگاه حتی بسیار متعالی تر از آن چیزی است که امروزه در پزشکی رایج با عنوان طب پیشگیری مطرح شده است.

 

 

تقسیم بندی علم طب

دانش پزشکی به دو بخش تقسیم می شود: طب نظری و طب عملی
طب نظری :
دانشی است که چگونگی عملکرد طبیعی و تغییرات بدن انسان و عوامل مؤثر بر آن را که منجر به سلامتی یا بیماری می شوند را بررسی میکند و پزشک را در نهایت به تشخیص میرساند.طب نظری شامل سه بخش است:
1.
امور طبیعیه: اموری هستند که هستی، قوام و حفظ کمالات جسمی بدن انسان،بر آنها مبتنی است
2.
اسباب و علل: علت ایجاد تغییرات در بدن انسان و عوامل مؤثر بر آن و چگونگی بروز بیماری را بررسی می کند
3.
دلایل و علائم: به بررسی علائم و نشانه ها می پردازد و پزش را برای تشخیص حال سلامت یا بیماری راهنمائی می کند.مانند نشانه های مزاجی، نبض و ادرار شناسی
طب عملی :
شامل علم و عمل به روش هایی است که برای حفظ سلامتی یا باز گرداندن سلامتی بکار می روند که خود شامل سه بخش است:
1.
تدابیر: که شامل مدیریت بر رفتارها و سیستم های تغذیه ای و سایر عوامل مؤثر بر سلامتی است
2.
دارو درمان: که شامل استفاده از عوامل گیاهی و حیوانی و معدنی است
3.
اعمال دستی: مانند ماساژ و حجامت و سایر اعمال فیزیکی

طب نظری          

امور طبیعیه
تعریف: مقصود از امور طبیعیه،اموری است که به وجود آمدن و تعادل انسان به وجود آنها بستگی دارد و شامل هفت جزء می باشد که عبارتند از: ارکان، اخلاط، امزجه، اعضا، ارواح، اقوا، افعال

ارکان (جمع رکن) اجسام ساده و بسیطی هستند که به جزء ساده تر قابل تقسیم نیستند (یعنی هرچه آنها را به تقسیم کنیم باز هم اجسامی شبیه جز اول به دست می آید) و تشکیل دهنده همه موجودات جهان هستی هستند و عبارتند از: خاک ، آب ، هوا ، آتش خصوصیات عناصر چهارگانه

خاک عنصری: جسمی است یکسان ،جایگاه او محل فرود و سکون دیگر ارکان است. اگر قسمتی از آن را به جبر بیرون آورند بالطبع به جای خویش باز می گردد و بدین سبب او را سنگین مطلق می گویند. طبع وی سرد و خشک است و منفعت آن در کائنات این است که هر چیزی بدان پایدار می گردد و باعث حفظ اشکال است.
آب عنصری: جسمی بسیط و یکسان است و جایگاه آن گرداگرد زمین است زیرا از آن سبک تر است و به آن سنگین نسبی می گویند چون از هوا سنگین تر و از خاک سبک تر است. طبع آن سرد و تر است و خاصیتش این است که آسان پراکنده و آسان شکل می گیرد و همه نقش ها را می پذیرد ولی نگه نمی دارد. عناصر دیگر توسط آب خاصیت شکل پذیری می یابند . مانند خاک که از اجتماع آن با آب گل ایجاد می شود که شکل پذیر است.
هوای عنصری: جسمی بسیط است. جایگاهش به علت سبکی بر فراز آب است. ولی چون از آتش سنگین تر است به آن سبک نسبی گویند. طبع آن گرم و تر است. منفعتش در طبیعت آن است که به سبب امتزاج آن با دیگر ارکان، سبکی و تخلخل و گشادگی ایجاد می شود و لطافت می افزاید. مثلا در حرارت آب به بخار تبدیل می شود زیرا درهم فشردگی و تراکم آن کم می شود
آتش عنصری: جسمی بسیط است و جایگاهش به علت نهایت سبکی بالای همه ارکان است و آن را سبک مطلق گویند. طبع او گرم و خشک است و وظیفه آن ایجاد لطافت، نضج، سبکی و کاهش شدت سردی است. بنابراین موجودی که آتش عنصری آن زیاد است، حرکت آن بیشتر است

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


==================
موسسه طب سنتی
حکیم رازی
==================
المعده راس کل داء
و الحمیه راس کل دواء
معده، مرکز ایجاد بیماری ها
ونخوردن، سرآمد
همه دارو هاست.
پیامبر اکرم(ص)
..........
گفت پیغمبر ز سرمای بهار
تن مپوشانید یاران زینهار

با تن و جان شما آن می کند
آنچه با برگ و درختان می کند

لیک بگریزید از باد خزان
آن کند کو کرد با باغ و رزان
=================

مدیر وبلاگ : دبیر انجمن
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی